Založ si blog

Proces reštrukturalizácie firmy

Neustále zmeny sú v súčasnosti paradigmou podnikania a úspešnej existencie firmy. Predpokladom prežitia spoločnosti v akomkoľvek odvetví je neustály monitoring a zdokonaľovanie jej systémov a prevádzkových postupov. Ak už firma čelí kríze v jej cash flow alebo dlhodobému poklesu prevádzkového zisku, je s najväčšou pravdepodobnosťou na ceste k insolventnosti. Tento proces sa nedá zvrátiť kým manažment nepristúpi k príslušným opatreniam, interným aj externým. Tento proces sa označuje termínom reštrukturalizácia firmy.

Rozoznávame 3 fázy reštrukturalizácie firmy:

  1. Rozpoznanie a diagnostika hroziacich problémov a signálov
  2. Voľba príslušnej stratégie reštrukturalizácie
  3. Implementácia procesu zmien a jeho monitorovanie

Teraz si vysvetlíme jednotlivé fázy.

Fáza I: Sledovanie varovných signálov

Stanú sa spoločnosti kandidátmi na reštrukturalizáciu náhle alebo je ten proces postupný a môže byť zvrátený správne načasovanými zásahmi? Správna je druhá časť odpovede. V skutočnosti však väčšina firiem nedokáže rozpoznať negatívny trend. Nasledujúce všeobecné signály ak sa správne identifikujú, pomôžu spoločnosti identifikovať problém a prijať účinné opatrenia.

– Zníženie trhového podielu / Zníženie predaja
– Zníženie ziskovosti
– Zvýšenie závislosti na dlhovom financovaní / Reštrikčná dividendová politika
– Nízka miera reinvestícií / Nesprávne rozloženie nákladov na prevádzku
– Nedostatok plánovania
– Málo flexibilný manažment / manažment neochotný učiť sa od konkurentov

Fáza II : Výber správnej stratégie

Pre správne pochopenie je potrebné rozdeliť reštrukturalizáciu do dvoch širších oblastí:

1. Strategická reštrukturalizácia

Ako samotný názov napovedá, strategická reštrukturalizácia predstavuje úplnú zmenu spôsobu fungovania firmy. Spôsoby ako to dosiahnuť sú nasledujúce:

– Úplne nový prístup k už existujúcemu biznisu
– Vstup do nového biznisu

Prvá spomínaná alternatíva predstavuje zameranie na zvyšovanie trhového podielu v existujúcom produktovom mixe, prípadne repozícia produktov na trhu. Zvýšenie trhového podielu môže byť dosiahnuté zmenou vnímania kvality produktu zákazníkmi cez zvýšenú aktivitu predajcov alebo povzbudením a pritiahnutím zákazníckeho dopytu.

Druhá spomínaná alternatíva, teda vstup na nové produktové trhy znamená zmeny v procesoch manažmentu produktového portfólia.

2. Prevádzková reštrukturalizácia

V zásade rozoznávame 4 typy prevádzkovej reštrukturalizácie. Ich použitie závisí na rôznych okolnostiach a situácie v podniku. Všetky sú však zamerané na dosiahnutie krátkodobých efektov.

  1. Stratégia redukcie aktív
  2. Stratégia zvýšenia tržieb
  3. Stratégia zníženia nákladov
  4. Kombinované stratégie

– Ak firma funguje veľmi hlboko pod break-even bodom, mala by prikročiť k redukcii aktív. To pomôže redukovať úroveň fixných nákladov a znížiť úroveň celkových nákladov v spoločnosti.

– Ak firma operuje významne ale nie extrémne pod break-even bodom, je vhodnou stratégiou zamerať sa viac na generovanie extra tržieb.

– Ak sa firma nachádza tesne pod break-even bodom je vhodné použiť kombinovanú stratégiu, ktorá v sebe zahŕňa redukciu nákladov, generovanie extra tržieb a redukciu aktív. Kombinovaná stratégia má priamy pozitívny vplyv na cash flow, ako aj na ziskovosť.

– Ak firma operuje na break-even bode alebo nad ním, redukcia nákladov je pomerne jednoduchá cesta ako zabezpečiť zvýšenie zisku.

Fáza III: Implementácia zmien

Implementácia hrá veľmi dôležitú úlohu v procese reštrukturalizácie. Samotná identifikácia príslušnej stratégie negarantuje úspech. Rovnako ani čiastočná implementácia. Identifikovaná stratégia bude úspešná len vtedy ak si ju prisvojí manažment ako svoj záväzok a poskytne jej implementácii plnú podporu.

Predaj firmy formu tendra

09.05.2013

Predaj podniku je pomerne zložitý proces s ktorým sa bežný podnikateľ stretáva veľmi zriedka. Zložitosť predaja podniku vyplýva z toho, že vyžaduje špecifické znalosti a skúsenosti s vedením viac »

Predaj firmy – právne aspekty

08.10.2012

Pri kúpe a predaji podniku sa vo všeobecnosti stretávame s dvoma spôsobmi uskutočnenia takejto transakcie. Prvá používaná metóda je predaj firmy formou „kúpy obchodných podielov“ (tzv. viac »

Ocenenie firmy – metódy a postupy

25.09.2012

Každé ocenenie podniku je individuálnym a veľmi zložitým procesom. Cieľom ocenenia firmy (podniku) je stanovenie jeho trhovej hodnoty (nie trhovej ceny) s prihliadnutím na mnoho faktorov pôsobiacich viac »

Sídlo Úradu pre reguláciu sieťových odvetví

Poslanci ukončili dnešné rokovanie novelou zákona o ÚRSO

24.03.2017 14:45

Poslanci Národnej rady SR ukončili rokovanie návrhom dvojice poslancov zo strany SaS Karola Galeka a Jany Kiššovej na zmenu zákona o regulácii v sieťových odvetviach.

Germanwings, pomník, pamätník,

Pozostalí obetí si pripomenuli druhé výročie havárie lietadla Germanwings

24.03.2017 14:44

Približne 500 pozostalých obetí havárie lietadla spoločnosti Germanwings so 150 ľuďmi na palube, sa v piatok zišlo pri príležitosti druhého výročia tejto tragédie.

Gabriela Matečná

Kupujte slovenské potraviny, apeluje Matečná

24.03.2017 14:42

Slováci jedzte slovenské potraviny, pite aj slovenské pivo a slovenské víno, lebo tá kvalita je jedinečná, apeluje ministerka Gabriela Matečná.

Graf, ekonomika

Slovensko chce posilniť hospodárske vzťahy s Čínou

24.03.2017 14:39

Slovensko chce posilniť hospodárske vzťahy s Čínou, ktorú označilo za strategicky perspektívneho obchodného partnera.

ulpet

Informácie a služby pre podnikateľov (Oceňovanie podnikov, poradenstvo pri predaji alebo kúpe podniku, finančné analýzy, štúdie uskutočniteľnosti, risk management, reštrukturalizácie, poradenstvo v oblasti financií.)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 5
Celková čítanosť: 10409x
Priemerná čítanosť článkov: 2082x

Autor blogu