Založ si blog

Proces reštrukturalizácie firmy

Neustále zmeny sú v súčasnosti paradigmou podnikania a úspešnej existencie firmy. Predpokladom prežitia spoločnosti v akomkoľvek odvetví je neustály monitoring a zdokonaľovanie jej systémov a prevádzkových postupov. Ak už firma čelí kríze v jej cash flow alebo dlhodobému poklesu prevádzkového zisku, je s najväčšou pravdepodobnosťou na ceste k insolventnosti. Tento proces sa nedá zvrátiť kým manažment nepristúpi k príslušným opatreniam, interným aj externým. Tento proces sa označuje termínom reštrukturalizácia firmy.

Rozoznávame 3 fázy reštrukturalizácie firmy:

  1. Rozpoznanie a diagnostika hroziacich problémov a signálov
  2. Voľba príslušnej stratégie reštrukturalizácie
  3. Implementácia procesu zmien a jeho monitorovanie

Teraz si vysvetlíme jednotlivé fázy.

Fáza I: Sledovanie varovných signálov

Stanú sa spoločnosti kandidátmi na reštrukturalizáciu náhle alebo je ten proces postupný a môže byť zvrátený správne načasovanými zásahmi? Správna je druhá časť odpovede. V skutočnosti však väčšina firiem nedokáže rozpoznať negatívny trend. Nasledujúce všeobecné signály ak sa správne identifikujú, pomôžu spoločnosti identifikovať problém a prijať účinné opatrenia.

– Zníženie trhového podielu / Zníženie predaja
– Zníženie ziskovosti
– Zvýšenie závislosti na dlhovom financovaní / Reštrikčná dividendová politika
– Nízka miera reinvestícií / Nesprávne rozloženie nákladov na prevádzku
– Nedostatok plánovania
– Málo flexibilný manažment / manažment neochotný učiť sa od konkurentov

Fáza II : Výber správnej stratégie

Pre správne pochopenie je potrebné rozdeliť reštrukturalizáciu do dvoch širších oblastí:

1. Strategická reštrukturalizácia

Ako samotný názov napovedá, strategická reštrukturalizácia predstavuje úplnú zmenu spôsobu fungovania firmy. Spôsoby ako to dosiahnuť sú nasledujúce:

– Úplne nový prístup k už existujúcemu biznisu
– Vstup do nového biznisu

Prvá spomínaná alternatíva predstavuje zameranie na zvyšovanie trhového podielu v existujúcom produktovom mixe, prípadne repozícia produktov na trhu. Zvýšenie trhového podielu môže byť dosiahnuté zmenou vnímania kvality produktu zákazníkmi cez zvýšenú aktivitu predajcov alebo povzbudením a pritiahnutím zákazníckeho dopytu.

Druhá spomínaná alternatíva, teda vstup na nové produktové trhy znamená zmeny v procesoch manažmentu produktového portfólia.

2. Prevádzková reštrukturalizácia

V zásade rozoznávame 4 typy prevádzkovej reštrukturalizácie. Ich použitie závisí na rôznych okolnostiach a situácie v podniku. Všetky sú však zamerané na dosiahnutie krátkodobých efektov.

  1. Stratégia redukcie aktív
  2. Stratégia zvýšenia tržieb
  3. Stratégia zníženia nákladov
  4. Kombinované stratégie

– Ak firma funguje veľmi hlboko pod break-even bodom, mala by prikročiť k redukcii aktív. To pomôže redukovať úroveň fixných nákladov a znížiť úroveň celkových nákladov v spoločnosti.

– Ak firma operuje významne ale nie extrémne pod break-even bodom, je vhodnou stratégiou zamerať sa viac na generovanie extra tržieb.

– Ak sa firma nachádza tesne pod break-even bodom je vhodné použiť kombinovanú stratégiu, ktorá v sebe zahŕňa redukciu nákladov, generovanie extra tržieb a redukciu aktív. Kombinovaná stratégia má priamy pozitívny vplyv na cash flow, ako aj na ziskovosť.

– Ak firma operuje na break-even bode alebo nad ním, redukcia nákladov je pomerne jednoduchá cesta ako zabezpečiť zvýšenie zisku.

Fáza III: Implementácia zmien

Implementácia hrá veľmi dôležitú úlohu v procese reštrukturalizácie. Samotná identifikácia príslušnej stratégie negarantuje úspech. Rovnako ani čiastočná implementácia. Identifikovaná stratégia bude úspešná len vtedy ak si ju prisvojí manažment ako svoj záväzok a poskytne jej implementácii plnú podporu.

Predaj firmy formu tendra

09.05.2013

Predaj podniku je pomerne zložitý proces s ktorým sa bežný podnikateľ stretáva veľmi zriedka. Zložitosť predaja podniku vyplýva z toho, že vyžaduje špecifické znalosti a skúsenosti s vedením viac »

Predaj firmy – právne aspekty

08.10.2012

Pri kúpe a predaji podniku sa vo všeobecnosti stretávame s dvoma spôsobmi uskutočnenia takejto transakcie. Prvá používaná metóda je predaj firmy formou „kúpy obchodných podielov“ (tzv. viac »

Ocenenie firmy – metódy a postupy

25.09.2012

Každé ocenenie podniku je individuálnym a veľmi zložitým procesom. Cieľom ocenenia firmy (podniku) je stanovenie jeho trhovej hodnoty (nie trhovej ceny) s prihliadnutím na mnoho faktorov pôsobiacich viac »

Theresa Mayová

Brexit a možné clá Britániu prudko spomalia

27.07.2017 16:00

Britov čakajú po brexite roky prudkého spomalenia ekonomiky. Ekonomický dosah pocítia aj Európania, najmä ak sa po brexite opätovne zavedú clá na tovary.

Samsung, Q7, QLED

Samsung vykázal rekordný zisk

27.07.2017 15:20

Samsung za apríl až jún vykázal rekordný zisk. Boom v odvetví pamäťových čipov prispel k rastu čistého zisku juhokórejskej firmy na 9,7 miliardy USD.

Milan Belica

Smer rokuje pred regionálnymi voľbami o koalícii so SNS a Mostom-Híd

27.07.2017 15:05

Strana Smer nechce, aby sa v Nitre zopakoval scenár z Banskobystrického kraja.

Ľubomír Okruhlica

Okruhlica: Až 85 percent alkoholikov trpí pred začiatkom liečby depresiou

27.07.2017 14:25

Po roku od začatia liečby klesá počet ľudí s touto duševnou chorobou na 26 percent, uviedol riaditeľ Centra pre liečbu drogových závislostí Ľubomír Okruhlica.

ulpet

Informácie a služby pre podnikateľov (Oceňovanie podnikov, poradenstvo pri predaji alebo kúpe podniku, finančné analýzy, štúdie uskutočniteľnosti, risk management, reštrukturalizácie, poradenstvo v oblasti financií.)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 5
Celková čítanosť: 11149x
Priemerná čítanosť článkov: 2230x

Autor blogu