Neustále zmeny sú v súčasnosti paradigmou podnikania a úspešnej existencie firmy. Predpokladom prežitia spoločnosti v akomkoľvek odvetví je neustály monitoring a zdokonaľovanie jej systémov a prevádzkových postupov. Ak už firma čelí kríze v jej cash flow alebo dlhodobému poklesu prevádzkového zisku, je s najväčšou pravdepodobnosťou na ceste k insolventnosti. Tento proces sa nedá zvrátiť kým manažment nepristúpi k príslušným opatreniam, interným aj externým. Tento proces sa označuje termínom reštrukturalizácia firmy.
Rozoznávame 3 fázy reštrukturalizácie firmy:
- Rozpoznanie a diagnostika hroziacich problémov a signálov
- Voľba príslušnej stratégie reštrukturalizácie
- Implementácia procesu zmien a jeho monitorovanie
Teraz si vysvetlíme jednotlivé fázy.
Fáza I: Sledovanie varovných signálov
Stanú sa spoločnosti kandidátmi na reštrukturalizáciu náhle alebo je ten proces postupný a môže byť zvrátený správne načasovanými zásahmi? Správna je druhá časť odpovede. V skutočnosti však väčšina firiem nedokáže rozpoznať negatívny trend. Nasledujúce všeobecné signály ak sa správne identifikujú, pomôžu spoločnosti identifikovať problém a prijať účinné opatrenia.
– Zníženie trhového podielu / Zníženie predaja
– Zníženie ziskovosti
– Zvýšenie závislosti na dlhovom financovaní / Reštrikčná dividendová politika
– Nízka miera reinvestícií / Nesprávne rozloženie nákladov na prevádzku
– Nedostatok plánovania
– Málo flexibilný manažment / manažment neochotný učiť sa od konkurentov
Fáza II : Výber správnej stratégie
Pre správne pochopenie je potrebné rozdeliť reštrukturalizáciu do dvoch širších oblastí:
1. Strategická reštrukturalizácia
Ako samotný názov napovedá, strategická reštrukturalizácia predstavuje úplnú zmenu spôsobu fungovania firmy. Spôsoby ako to dosiahnuť sú nasledujúce:
– Úplne nový prístup k už existujúcemu biznisu
– Vstup do nového biznisu
Prvá spomínaná alternatíva predstavuje zameranie na zvyšovanie trhového podielu v existujúcom produktovom mixe, prípadne repozícia produktov na trhu. Zvýšenie trhového podielu môže byť dosiahnuté zmenou vnímania kvality produktu zákazníkmi cez zvýšenú aktivitu predajcov alebo povzbudením a pritiahnutím zákazníckeho dopytu.
Druhá spomínaná alternatíva, teda vstup na nové produktové trhy znamená zmeny v procesoch manažmentu produktového portfólia.
2. Prevádzková reštrukturalizácia
V zásade rozoznávame 4 typy prevádzkovej reštrukturalizácie. Ich použitie závisí na rôznych okolnostiach a situácie v podniku. Všetky sú však zamerané na dosiahnutie krátkodobých efektov.
- Stratégia redukcie aktív
- Stratégia zvýšenia tržieb
- Stratégia zníženia nákladov
- Kombinované stratégie
– Ak firma funguje veľmi hlboko pod break-even bodom, mala by prikročiť k redukcii aktív. To pomôže redukovať úroveň fixných nákladov a znížiť úroveň celkových nákladov v spoločnosti.
– Ak firma operuje významne ale nie extrémne pod break-even bodom, je vhodnou stratégiou zamerať sa viac na generovanie extra tržieb.
– Ak sa firma nachádza tesne pod break-even bodom je vhodné použiť kombinovanú stratégiu, ktorá v sebe zahŕňa redukciu nákladov, generovanie extra tržieb a redukciu aktív. Kombinovaná stratégia má priamy pozitívny vplyv na cash flow, ako aj na ziskovosť.
– Ak firma operuje na break-even bode alebo nad ním, redukcia nákladov je pomerne jednoduchá cesta ako zabezpečiť zvýšenie zisku.
Fáza III: Implementácia zmien
Implementácia hrá veľmi dôležitú úlohu v procese reštrukturalizácie. Samotná identifikácia príslušnej stratégie negarantuje úspech. Rovnako ani čiastočná implementácia. Identifikovaná stratégia bude úspešná len vtedy ak si ju prisvojí manažment ako svoj záväzok a poskytne jej implementácii plnú podporu.
Celá debata | RSS tejto debaty